Sinds 2006 zijn scholen in Nederland verplicht aandacht te besteden aan burgerschapsonderwijs. Toch bleek dat dit niet altijd voldoende gebeurde. Daarom werd de wet in 2021 aangescherpt. Maar wat betekent dit precies en waarom is het zo belangrijk?
Wat houdt de wet in?
Vanaf 1 augustus 2021 moeten scholen in het basis- en voortgezet onderwijs een duidelijke aanpak hebben voor burgerschapsonderwijs. Ze moeten een visie ontwikkelen die past bij hun eigen identiteit en de leerlingen die er op school zitten. Deze visie bepaalt wat er wordt aangeboden, en dat moet goed op elkaar aansluiten. Ook moeten scholen regelmatig bekijken of hun aanpak werkt en waar nodig verbeteren.
Het doel van de wet is dat leerlingen leren wat nodig is om mee te doen in een democratische samenleving. Ze ontwikkelen vaardigheden, kennis en houding die daarbij horen.
Wat leren leerlingen?
De wet geeft aan dat burgerschapsonderwijs in ieder geval aandacht moet besteden aan:
- De basiswaarden van onze samenleving, zoals vrijheid, gelijkheid en solidariteit.
- Respect voor anderen, ongeacht afkomst, geloof of mening.
- Samenleven in een diverse maatschappij, waar verschillen gerespecteerd worden.
Scholen mogen zelf bepalen hoe ze dit aanpakken, zolang het binnen de regels van de wet past. Zo kunnen ze het onderwijs goed afstemmen op wat hun leerlingen nodig hebben.
Oefenen voor de echte wereld
Het idee achter burgerschapsonderwijs is dat scholen een oefenplek zijn voor de samenleving. Hier leren kinderen niet alleen over onze democratische waarden, maar ook hoe ze die in de praktijk kunnen brengen. Ze ontdekken wat het betekent om respectvol met elkaar om te gaan, verantwoordelijkheid te nemen en samen te leven in een diverse wereld.
Door deze aangescherpte wet krijgen scholen de kans om jongeren beter voor te bereiden op hun rol in de samenleving. Zo bouwen we samen aan een toekomst waarin iedereen meedoet en elkaar respecteert.
BENIEuwd NAAR DE MOGELIJKHEDEN?
Het aanbodMeer over de laatste ontwikkelingen.
Bekijk alle blog artikelen
5 tips om gelijke kansen voor elke leerling te bevorderen
Iedereen heeft vooroordelen, dat is menselijk. Maar in het onderwijs kunnen deze onbewust doorwerken in je verwachtingen en omgang met leerlingen. Onderzoek toont aan dat dit invloed kan hebben op leerprestaties én zelfvertrouwen.
Lees meer
Kun je als docent echt objectief zijn?
Ik heb een duidelijke mening over de situatie tussen Israël en Palestina, wat het een uitdaging maakt om dit onderwerp op een neutrale manier met mijn leerlingen te bespreken. Het conflict roept sterke emoties op en vrijwel iedereen heeft er een standpunt over.
Lees meer
5 manieren om duurzaamheid in het onderwijs te integreren
Leer hoe je duurzaamheid en burgerschap eenvoudig kunt integreren in het onderwijs. Ontdek 5 praktische tips, van projecten en samenwerking tot bewustwording, en inspireer leerlingen om bij te dragen aan een duurzame toekomst.
Lees meer